Pilates Vs. Yoga.

Hvad er forskellen og hvad skal jeg vælge?

Af: Mabel Kernn. Fysioterapeut, Pilates og Yogalærer

 

Måske er du allerede “bidt” af pilates, men ønsker indsigt i det indiske træningssystem samt prøve kræfter med en solhilsen og øvelser som krigeren, ørnen og cobraen. Yoga er meget mere end at sidde i lotusstilling og at kunne nå sine tæer. Gennem forskellige stillinger (asanas) og ved brug af åndedrættet, skabes der harmoni i krop og sind. Med yoga opnår du styrke, fleksibilitet, smidighed og fokus, og bringer hermed kroppen i bedre balance.

Hvis du allerede er inkaneret yogadyrker og har brug for at styrke kernemuskulaturen, bækkenet og de indre muskler, som sidder omkring rygsøjlen er pilates måske noget for dig? Gennem pilates opnår du bedre stabilitet og harmoni mellem kroppens muskler og led. Øvelserne er skånsomme for kroppen, og du opnår en rankere kropsholdning og bedre kropsbevidsthed. Du vil blive udfordret i øvelser som planken, saven, rulle som en bold og meget mere. Vejrtrækningen og koncentrationen er altafgørende for de gode resultater.

Hvorfor træne Pilates og Yoga?

Pilates og yoga er to af tidens mest populære motionsformer. Der er stor bonus ved at træne både pilates og yoga, og i flere retninger overlapper de to bevægelsesformer hinanden. De har begge en effektfuld virkning, for at skabe en bedre balance, holdning og bevægelse for kroppen.

Nogle af de fordele du får ved at træne Pilates og Yoga.

1. Øget kropsbevidsthed
2. Bedre fleksibilitet, smidighed og styrke
3. Core / stabilitetstræning
4. Bedre balance, holdning og bevægelse
5. Forebygger mental træthed og stress
6. Bedre vejrtrækning
7. Hurtige resultater

8. Bedre søvn

9. Afspænding og udspænding

Historisk

Yogaen stammer fra Indien, betyder forening og er et 5000 år gammelt træningssystem for krop, sind og sjæl.

Yogasystemet består af fysiske øvelser (asanas) og åndedrætsøvelserne (pranayama). Tidligere var de fysiske øvelser egentligt udtænkt som forberedelse inden meditationen. Det beskrives mange steder som en bevægelsesform, der har en mentalt og emotionelt virkning, mens Pilates mere er set som en fysisk og rehabiliterende virkning.

I den vestlige verden er den mest anvendte yogaform Hatha yoga. Her fokuseres på korrekt udførte stillinger, der ofte gentages med små justeringer, således at du kommer dybere ind i stillingen. Der stilles krav til balance og udholdenhed og med et frit åndedræt opnåes en dyb afspænding og forløsning. Hermed opnåes energi og harmoni. Yogaformer som Vinyassa, Iyengar, Anusara, hot yoga, kundalinayoga m.fl. ses mere og mere herhjemme.

Pilates systemet er en holistisk træningsform, der består af stræk og styrkeøvelser. Grundlæggeren af pilates systemet, den tyskfødte Joseph Pilates (1880 – 1967) var meget inspireret af østens bevægelsesformer, da han grundlage sine pilatesøvelser for ca. 100 år siden. Metoden hed oprindelig Contrology, baseret på filosofien om, at det er hjernen som kontrollerer musklerne.

Som barn var Joseph Pilates meget svag og led bl.a af astma og engelsk syge. Han overvandt sine skavanker ved fysisk træning og sammensatte nogle øvelser, som i første omgang blev brugt på hospitalerne omkring 1. verdenskrig. Det var også her, han fik idee´n til sin første træningsmaskine – reformeren.

Der trænes idag flere former for pilates – Body Control pilates, Stott Pilates, Aussi Pilates, Power Pilates. Der trænes på måtter, i maskiner og redskaber som bolde, foamrollar, pilatescirkler m.m kan forekomme. Dog udspringer de fleste pilatesformer af de klassiske øvelser.

Pilates og yoga kan med fordel kombineres, hvis man ønsker at opnå en mental og emotionel virkning. Også når det kommer til den fysiske og rehabiliterende virkning, er der stor bonus at hente. Så længe øvelserne udføres korrekt, uden smerte og evt. med supervision.

For begge træningsformer, handler det om at være til stede i det du gør – lige nu.

 

Last Modified on 1. september 2014
this article Pilates Vs. Yoga.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.